Deze methode is destijds ontwikkeld door de Amerikaanse psycholoog Francis P. Robinson. Met deze leermethode wilde Robinson een leermethode creëren die niet alleen hielp bij het onthouden, maar ook bij het begrijpen en verwerken van complexe informatie. De basis van de SQ3R leermethode wordt nog steeds veel gebruikt.
De methode bestaat uit de volgende 5 stappen:
- S=Survey (Overzicht). Voordat je begint met lezen, blader je snel door de tekst om een globaal beeld te krijgen. Je bekijkt kort de titels, kopjes, inleidingen, samenvattingen, afbeeldingen en grafieken. Dit helpt je om de structuur en het belangrijkste doel van de tekst te begrijpen.
- Q=-Question (Vragen stellen). Je stelt jezelf vragen op basis van de titels en sectiekoppen. Deze vragen zijn gericht om meer duidelijkheid te krijgen over "wie", "wat", "waarom" en "hoe".
- R1=Read (Lezen). In deze stap lees je de tekst grondig en zoek je naar antwoorden op de vragen die je hebt opgesteld. Dit helpt je om bewuster en met meer focus te lezen.
- R2=Recite (Herhalen). Nadat je een deel hebt gelezen, stop je en probeer je de belangrijkste punten bij voorkeur hardop of in je eigen woorden samen te vatten. Dit versterkt het geheugen en zorgt ervoor dat je de kernconcepten echt begrijpt.
- R3=Review (Herzien). In deze laatste stap bekijk je de tekst opnieuw en loop je door je aantekeningen of samenvattingen om de stof te herhalen en te controleren of je alles begrijpt.
De SQ3R leermethode is in de loop der jaren verder verfijnd. Zo kunnen bijvoorbeeld sommige stappen ondersteund worden met het maken van mindmaps en het gebruik van flashcards of quiz vragen. Als extra stap kun je “Reflect” (reflecteren) toevoegen. Hierbij reflecteer je over de zaken die je geleerd hebt, hoe het materiaal aansluit bij je bestaande kennis en hoe je het kan toepassen.
Wanneer je nog niet bekend met deze methode dan is het de moeite waard om te kijken of het jou kan helpen om beter en effectiever te studeren of nieuwe dingen te leren.